Przejdź do treści
A330neo w barwach Air Belgium, fot. Airbus
Źródło artykułu

Rasistowskie zachowanie pilota Air Belgium w stosunku do załogi Sri Lankan Airlines

30 kwietnia 2024 r. miał miejsce skandal rasistowski, w wyniku którego piloci i członkowie personelu pokładowego linii Sri Lankan Airlines złożyli ostrą skargę na pilotów i załogę linii Air Belgium obsługującej lot UL501 RML-CDG w formule ACMI (Aircraft Crew Maintenance Insurance).

Aby wzmocnić swoją flotę,  w grudniu 2023 r. inie lotnicze Sri Lankan Airlines wydzierżawiły dwa samoloty od Air Belgium, które wykorzystują do obsługi tras z Colombo do Frankfurtu, Dhaki, Dubaju, Paryża i Chennai.

Zgodnie z umową, na pokładzie samolotów Air Belgium każdorazowo znajduje się co najmniej czterech członków załogi i pilotów Sri Lankan Airlines. 30 kwietnia, kiedy samolot samolot w barwach Air Belgium wykonywał lot lecący z Colombo do Paryża, piloci Sri Lankan Airlines, którzy mieli wsiąść na pokład jako DHC (Deadhead Crew), zostali poinformowani przy stanowisku odprawy że nie przydzielono im miejsc w klasie biznes, ponieważ został tam jedynie jeden wolny fotel.

Zgodnie z umową pomiędzy przewoźnikami, normą jest, że pilotom Sri Lankan Airlines podróżującym do innych części świata przydzielane są miejsca w klasie biznes. Jednakże 30 kwietnia, odmówiono im wejścia na pokład ponieważ miejsca w klasie biznes były już zajęte przez pasażerów, których załoga Air Belgium przeniosła tam z klasy ekonomicznej bez powiadamiania SriLankan Airlines.

Kiedy piloci Sri Lankan Airlines odmówili wejścia na pokład, załoga Air Belgium dopuściła się wobec nich napaści na tle rasowym, mówiąc, że jeśli nie wejdą na pokład w ciągu pięciu minut, to w ogóle nie zostaną wpuszczeni. Kapitanowi air Belgium zarzuca się również, że nazwał pilota SriLankan Airlines „dupkiem”, a pasażerom powiedział przez interkom, że lot nie odbędzie się o czasie z powodu spóźnienia się pilotów SriLankan Airlines, zwłaszcza przez „jednego wielkiego, grubego kapitana”, który robił zamieszanie w związku z przydziałem miejsc na pokładzie. Akcentował również, że prawo obowiązujące na pokładzie tego rejsu będzie prawem belgijskim, ponieważ jest to belgijski samolot.

W związku z tym nadużyciem, piloci SriLankan Airlines skontaktowali się z dyrektorem generalnym SriLankan Airlines i dyrektorem ds. operacji lotniczych. Pojawiły się również inne doniesienia, że załoga Air Belgium również w kilku przypadkach zachowywała się rasistowsko wobec pasażerów ze Sri Lanki, na przykład odmawiając im podania herbaty i wody podczas lotów długodystansowych.

Obecnie wiadomo, że w następstwie tych incydentów linie SriLankan Airlines wszczęły dochodzenie, a w związku z rosnącymi tarciami między pilotami i członkami załóg linii Air Belgium i SriLankan Airlines piloci tego drugiego przewoźnika byli wysyłani do swoich baz na pokładach innych przewoźników. Umowa pomiędzy Air Belgium i Sri Lankan Airlines wygasa 15 maja i nie ma pewności, czy będzie dalej przedłużana.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony