Przejdź do treści
Katastrofa B747 w Afganistanie
Źródło artykułu

Zaskakujący raport ws. katastrofy B747 w Afganistanie

Opublikowany właśnie końcowy raport NTSB ws. katastrofy Boeinga 747 cargo linii National Airlines, który rozbił się w kwietniu 2013 roku w Afganistanie, ujawnił kilka zaskakujących faktów.

29 kwietnia 2013 roku Boeing 747-428BCF linii National Airlines lot 102 wystartował z lotniska w Bagram w Afganistanie. Po osiągnięciu wysokości 360 metrów samolot gwałtownie zadarł nos do góry, przeciągnął i spadł się na ziemię, wzniecając ogromną kulę ognia.

Katastrofa została zarejestrowana przez kamerę samochodu przejeżdżającego obok lotniska. Nagranie natychmiast obiegło świat i spowodowało powstanie wielu spekulacji na temat przyczyn katastrofy.


                                    B747 (znaki rejestracyjne  N949CA), który uległ katastrofie

Samolot przewoził na pokładzie 5 pojazdów opancerzonych MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Po starcie co najmniej jeden z nich zerwał się z zabezpieczeń i uderzył w tylną ścianę przedziału ładunkowego, uszkadzając wiązki układów hydraulicznych i statecznik pionowy, co spowodowało, że piloci stracili panowanie nad maszyną.

Piloci wiedzieli, że jeden z pasów do mocowania ładunku jest uszkodzony, oraz że podczas poprzedniego rejsu doszło do przesunięcia się ładunku, jednak mimo to podjęli decyzję o starcie – ustalili śledczy NTSB.

Raport ujawnił też, że instrukcja 747-428BCF linii National Airlines nie przewidywała możliwości zabrania na pokład aż 5 pojazdów MRAP.

W katastrofie zginęła cała załoga – 7 amerykańskich lotników. NTSB jako przyczynę katastrofy wskazała przesunięcie się ładunku w locie spowodowane nie przestrzeganiem procedur przez National Airlines, oraz niedostateczny nadzór FAA nad przewoźnikami cargo.



Raport NTSB dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony